Visst är jag en nörd

Det är väl lika bra att erkänna det: jag är nog en järnvägsnörd. Om än liten, så ändå nörd. När tågen rullar förbi här utanför så tittar jag på klockan. Räknar vagnarna i godstågen. Tänker att idag var det nog tungt. Kan alla orter i På Spåret. Inte för att jag är särskilt allmänbildad. Utan bara för att jag har synnerligen god linjekännedom på så många banor.

Så därför förstår jag de likasinnade. Blir glad om jag ser en fotograf längs spåret. Bara han inte står för nära. Uppskattar en programledare i TV som verkligen kan ämnet hon debatterar. Det har i och för sig aldrig hänt, men ändå. Jag imponeras över folk som sitter inne med sån där nördig detaljkunskap. Hur många meter koppartråd finns det i ett Rc-lok? Typ.

Vissa skäms över sitt intresse. Om det handlar om tåg, alltså. Att samla frimärken går bra. Eller att ägna all sin vakna tid åt fiske. Sånt accepterar folk. Men gillar man tåg hamnar saken i ett annat läge. Då är man snudd på efterbliven. Men jag skäms inte. Jag älskar tåg och jag älskar mitt jobb. Nördigt? Absolut!

11 thoughts on “Visst är jag en nörd

  1. Tack ,då är jag inte ensam med den inställningen . Men det är inte alla Lokförare som har den inställningen , på den tiden jag hade museet i Munkedal , var det en del som gav museumssignalen (ingen ström i ledningen , eftersom min X6 saknade spänning),när dom passerade Småröd -riktiga nördar började redan i Fränneröd och slutade i Hensbacka …
    han jag med signalerade jag tillbaka ….
    det var då
    nu finns visserligen inte Chateau Småröd längre ,men något liknande i Floby (300m i riktning mot Falköping )
    om någon nörd skulle ge signalen -blir jag i alla fall glad….
    Jag menar kan man signalera för granen – vad han nun hette …
    mvh
    Jürgen(S)

  2. Jag fotograferar gärna tåg när jag kommer åt, senast på semestern i Ystad när Green cargo lastade vagnar på tågfärjan. Mycket bra fotoplats på gångbron över bangården. Förhoppningsvis så kommer en av mina bilder därifrån in i tidningen Tåg, jag fick ett tack från chefredaktören i alla fall!
    /Anders

  3. Trevlig blogg.. inte för att jag vet så mycket om alla tågtermer som förekommer, men jag gillar tåg lite så där allmänt, tycker om ljudet och bor så till att jag ser nästan alla tåg passera genom Gävle… ja just ja, jag sökte på Rail Rush som det stod på något diesellok som jag tyckte att inte sett förut. Kul och bra skrivet.

Kommentera

