Korkat eller inte?

Den Vimsige hörde av sej. Han var upprörd. Jag hade missuppfattat hela saken häromdagen. Han var verkligen INTE klädd i blå täckjacka och Leejeans när han var med och la makadam på Boråsbanan. Detta skedde ju i mitten eller möjligen i slutet av 1980-talet. Sådana kläder var helt ute då. Nej, den blåa täckjackan och Leejeansen användes när han körde fast med ett Volvotåg i backen efter Almedal – i början av 80-talet. Ja, det var ju en helt annan femma. Jag ber om ursäkt för denna oerhörda missuppfattning.

Detta leder oss dock in på en annan intressant frågeställning. Den Vimsige har genom åren jag känt honom skrutit med att han minsann aldrig ”korkat” i nån uppförsbacke, hur tungt tåg han än har haft. Har vi med en mytoman att göra? En opålitlig lögnare? Kan det vara så illa? Det finns bara en sak att göra: ställa Den Vimsige mot väggen. Han försöker förklara:

”Ja, alltså, tåget stannade, det gjorde det. Men jag gick ut – i min blåa täckjacka – och tog sand i banvallen och la på spåret. Sanden på de två Du-loken var förstås slut, som alltid. Sen fick jag rull på tåget igen. Jag behövde inte ringa efter hjälp. Därmed anser jag inte att jag fastnade i backen”.

Nåväl, vi får väl köpa den förklaringen. Men tro nu inte att denne modemedvetne lokman aldrig har klantat sej, som han försöker ge sken av med ovanstående resonemang. Jag frågade honom hur det var den gången i Karlskrona när han skulle växla fram en Y1a och det hade kommit lite snö på en spårspärr… Jag fick inget svar på den frågan. Den Vimsige fick väldigt bråttom iväg och var tvungen att avsluta samtalet.

Å andra sidan påstår vissa att jag själv har gjort precis samma tabbe, fast med en T44 i Norrköping. Det vill ni säkert inte läsa om. Jag avslutar här, innan det blir alldeles för pinsamt.

5 thoughts on “Korkat eller inte?

Kommentera

