Den Vimsige = Den Snygge

Den Vimsige ringde. Han var nostalgisk. Han hade kört till Borås fram och tillbaka från Göteborg. Han undrade om jag visste vem som hade lagt makadamen på Boråsbanan. Eftersom det var just Den Vimsige som frågade så var det inte så svårt att lista ut svaret. Stolt berättade han att han även hade varit med om att lägga spåret.

”Gobbana (gubbarna, alltså) behövde en T44 för att få luft till spårbytesmaskinen, så det var mitt jobb att sköta dieselloket. Jag gjorde inte ett skvatt på en hel vecka. Jag kopplade loket till spårbytesmaskinen och sen skötte jobbet sej själv. Jag stod bara och glodde. Det var det bästa jobbet jag haft”.

Den Vimsige var med om samma arbete mellan Mellerud och Kornsjö. Lokförarna hade ännu inte fått uniformer. Vår vän från Blekinge gick omkring i ljusblå täckjacka och Leejeans. Han var bara sååå snygg. Detta är hans egna ord, alltså, men det förstod ni nog. En gång sket det sej dock. Då kände sej inte Den Vimsige så manlig längre.

Jobbet drog ut på tiden, och gubbarna i arbetslaget gjorde inga försök att skynda sej. Tvärtom, övertiden tickade ju på. Men Den Vimsige var stressad. ”För helvete, gobba, nu får ni lägga på en rem. Annars tar jag T44an och kör hem. Jag måste hämta ungarna på dagis”. Det blev tyst och arbetet stannade upp. Gubbarna betraktade Den Vimsige uppifrån och ned. Till slut så en av dem:

”Hörde vi rätt? Hämta ungarna?! Har du ingen fru?!”

2 thoughts on “Den Vimsige = Den Snygge

Kommentera

