Samma jobb men annan lön

SJ är i full gång med att rekrytera såväl lokförare som tågvärdar till sitt dotterbolag i Göteborg, det så kallade Götalandståg. Men de nyanställda kommer inte att få ta del av samma goda förmåner som sina arbetskamrater. De nya tjejerna och killarna anställs på ”SJ-villkor”, medan de som redan finns i företaget omfattas av det gamla DSB-avtalet.

Det innebär till exempel lägre lön och andra arbetstidsbestämmelser för de som nu anställs. Jag förstår varför SJ vill ha det på det här sättet. Ska man tjäna pengar på avtalstrafiken gäller det att få ned kostnaderna. Det gamla gardet, som följde med vid övergången den 1 maj, kan man inte göra nåt åt. Deras villkor är skyddade i ett år, enligt lagen om anställningsskydd.

Nu är inte sista ordet sagt i frågan. Men enligt facket är SJ stenhårda på just den här punkten. Så vitt jag vet är detta något helt nytt i järnvägsbranschen. Ett bolag, två avtal. Jag undrar hur det ska gå till rent praktiskt? Lokförare 1 kan köra tur A. Men lokförare 2 kan inte göra det. Turen är för lång för honom och innehåller dessutom kvartstid. Blir han sjuk kan man inte sätta in vem som helst som ersättare. Först måste man gå till botten med i vilket avtal han är anställd.

Annonser

4 thoughts on “Samma jobb men annan lön

  1. Vill börja med att tacka för en bra blogg. Jag är lokförarelev och blir klar i maj nästa år. Vet du något om hur det ser ut på anställningsfronten på SJ då? Mvh

  2. Oväntat och unikt med två avtal skulle jag vilja säga. Fast till viss del har det ju redan varit så på SJ innan vad gäller pension och överdagar.

    Villkoren i det gamla avtalet är garanterade ett år ELLER tills ett nytt avtal träffats.

    Jag blev själv av med villkor och tillägg vid en övergång efter ganska kort tid.

    Så här långt har facken inom branschen gjort stora avsteg. Facken varit mer taggade att skriva små egna lokala avtal än att bevaka de grundläggande villkoren i Branschavtalet.

    Branschavtalet är vanligen bespottat men när man läser det är det faktiskt helt OK.

  3. Rimligen borde SJ Götalandståg rita turerna efter det strängaste avtalet – åtminstone så länge anställda med ”DSB-avtal” är i majoritet. Annars borde det vara lätt att ställa till det för sig själv i planeringen.

    Trist att det är på detta sätt, men det är ju ganska vanligt att de med lång anställningstid har bättre villkor. Pensionsålder på 60 och fler semesterdagar, exempelvis. Synd att inte facket lyckats undvika dessa försämringar. De som nyanställs får ju på sätt och vis subventionera de tidigare anställdas bättre villkor genom att själva hålla sina löner och förmåner på ett minimum.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s