Karlskrona kommun vill bygga ett resecentrum i Gullberna, där banorna mot Emmaboda och Kristianstad delar sej. I vissas öron kan säkert detta låta som en bra idé. Men själv är jag tveksam till hela förslaget. Det har gått inflation i det här med resecentrum. En station i Gullberna skulle dessutom innebära tre stopp för Öresundståget inom loppet av några få kilometer. Rena tunnelbanesystemet. Och varje stopp tar tid.
Trafikverket rustar upp banor för hundratals miljoner för att spara några få minuters restid. Länstrafikbolag diskuterar att dra in uppehåll på stationer av samma anledning. I Karlskrona vill man göra tvärtom. Tre stopp i en stad med 35212 invånare känns som ett för mycket. Karlskrona lider uppenbarligen av komplex gentemot större städer. ”Kan man stanna på en jädra massa ställen utanför Malmö så kan man väl göra det här också…?” Typ.
Men visst. Låt lokalpolitikerna i Karlskrona driva den här linjen. Frågan är bara vad företrädarna för de andra kommunerna säger? Är Blekingetrafiken berett att släppa till restid bara för att Karlskrona vill införa ytterligare ett uppehåll för Öresundstågen?
Att dra in uppehållet i Bergåsa låter sej inte heller göras. Där ligger både högskolan och sjukhuset. Folk väller av tåget på denna plats.
Bergåsa blir nog kvar med det stora trafikurbytet där. Förhoppningsvis med planskild korsning i någon form, bilviadukt eller tågdike.
Dom kanske kan bygga en separat tunnelbana istället? Politikerna får ringa och fråga Kalmarunionen – nej vänta – den Europeiska Unionen om bidragspengar! 😉
Jag är av princip emot ett uppehåll i Gullberna eftersom det inte är långt till Bergåsa. Däremot ser jag gärna att antingen Bergåsa eller Gullberna utrustas så att tåg kan mötas där. Mötesspåret i Gullberna som byggs just nu kommer bara medge möte mellan två Emmabodatåg eller ett BKB-tåg och ett Emmaboda-tåg men kommer inte medge möte mellan två BKB-tåg. Detta innebär att närmsta mötesstation för BKB-tåg efter Nättraby är inne på Karlskrona C vilket ca betyder 12 minuters restid utan någon som helst möjlighet att mötas.
Ja, det är synd. Den mötesmöjlighten hade varit bra att ha i Gullberna.
Äsch! Jag som trodde att jag skulle få läsa om järnvägstunneln under centrum. 😉
Borde inte uppehåll vid Rödeby vara attraktivt?
Jo, verkligen! Tror det är största orten längs banan.