Fackets eget fel?

Veolias sparplan har ni kunnat läsa massor om i den här bloggen. Men Veolia är inte det enda bolaget som Skånetrafiken tvingar att spara pengar. Även Arriva, som sköter den numera rejält omfattande pågatågstrafiken, måste dra sitt strå till stacken. Häromdagen kunde vi läsa att 20 lokförare är tvungna att gå ned i tjänst, till mellan 70 och 80 procent.

Det innebär att Arriva sparar in cirka fem lokförartjänster. Jag kan förstå att bolaget väljer den här vägen istället för att sparka folk rakt ur på gatan. Det finns många anledningar till att Arriva gör på det här viset. Det är naturligtvis tråkigt för de som drabbas, men känner jag den här branschen rätt så är kollegorna snart tillbaka på hundra procent igen.

Frågan som jag ställde mej häromdagen var hur det går för tågvärdarna på Arriva? Hos Veolia är det just denna personalkategori som får ta smällen. På Arriva blir det dock inga varsel. Företaget har massor av timanställda tågvärdar och rimligtvis är det nu dessa som får mindre att göra. Ja, en del får kanske ingenting alls att livnära sej på. En tanke som dök upp i mitt huvud när jag fick höra detta, är hur länge det dröjer innan Arbetsmiljöverket kräver dubbelbemanning även på pågatågen? Vad jag har sett går det under stundom ganska livat till även på dessa tåg.

Men tillbaka till lokförarna. När Arriva tog över pågatågtrafiken skrev man ett avtal med de anställda som gör att de inte behöver arbeta mer än sex timmar om de påbörjar sin tjänstgöring före klockan fem på morgonen. Nu har man töjt lite på den gränsen, men fortfarande är det så att arbetsgivaren inte får ut full arbetstid på de som går på morgonschema.

Det har blivit en märklig paradox. Fackets krav i de ursprungliga förhandlingarna gör att flera av deras medlemmar nu tvingas gå ned i tjänst. Enligt arbetsgivarens sätt att se på saken, alltså. Enligt facken finns problemen i det undermåliga personalplaneringssystemet Hastus. Samma system som används av Veolia och som användes av DSB. Det fungerande inte speciellt bra där heller, om man frågar personalfördelare som arbetat med programmet. Med den lilla erfarenhet jag har av Hastus, så är jag nog beredd att hålla med.

1 thought on “Fackets eget fel?

  1. Det här med korta morgonpass ligger i branschavtalet vilket är tänkt att gälla som absolut minimum i tågbranschen.

    I grund och botten är det med tanke på säkerheten, man är lanske inte så alert som en Lokförare behöver vara ifall man varit uppe och jobbar sen kl tre på morgonen.

    I Veolia Öresunds avtal försvinner de korta morgonpassen till hösten, de kommer då att vara åtta timmar långa.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s