TGOJs framtid var ljus

Det damp ned en rapport i den här bloggens mejlkorg. Det är en företagsvärdering gjord av firman Adeqvat. Företaget som värderas är det numera insomnade TGOJ, som upphörde att existera vid årskiftet 2010/11. Nu är jag förmodligen den näst sämste människan i världen på ekonomi – Den Vimsige är nog lite sämre – men vissa saker tycker jag mej ändå kunna utläsa i denna (hemliga?) rapport.

Under sitt sista levnadsår redovisade TGOJ kraftig vinst. I resultaträkningen visade man ett överskott på 35 (!) miljoner kronor. Motsvarande siffra för moderbolaget Green Cargo var minus 48 miljoner kronor. Adeqvat konstaterar också att branschen i stort hade stora problem under 2010. TGOJs resultat stack ut och bolaget spåddes en mycket gynnsam utveckling. Om det nu hade fått finnas kvar, alltså.

Detta är min tolkning av rapporten. Ta den med en nypa salt. Men lite märkligt känns det att ett bolag med så goda framtidsutsikter avvecklades med en hastighet snabbare än blixtens. Dessutom vill jag minnas att det inte riktigt var denna bild av TGOJ som målades upp i september 2010 när beskedet kom att det gamla malmfraktarbolaget skulle bli ett med Green Cargo.

5 tankar på “TGOJs framtid var ljus

  1. På tal om TGOJ, hur kommer det sig att vissa av SJs personvagnar har små TGOJ emblem vid påstigningsstegen?

  2. Samtidigt sålde GC den logistiska verksamheten med rullande lager som gett bra vinster samt knippade av lasrbilsdelen.

    En god vän till mig som jobbat länge med större företag påminde om att det var så Volvo gjorde när man ville förbereda bolaget för försäljning.

    Han misstänkte att GC genom detta vill göra sig mer attraktivt för en köpare.

  3. Visst var det så, och det bästa med vinsten var att den kom från reguljär verksamhet, alltså från transportuppdrag, inte från inventarieförsäljningar, avskrivningar och andra ekonomiska skenmanövrar.

    Vidare fanns det en sund plan för den framtida verksamheten och långa kundavtal.

    Kanske det mest ironiska är att den här vinsten pumpades rakt in i moderföretaget… Green Cargo.

  4. Pingback: Ma-lok i Eskilstuna – vila i frid | Absolutman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s