Mina kamrater får betala priset

Detaljerna kommer inte att presenteras förrän på måndag. Men redan idag kan den här bloggen avslöja att Veolia står inför drastiska neddragningar. Som vanligt är det den åkande personalen som får ta smällen. Det talas om uppsägningar av 30 procent av personalen, främst i Skåne och Göteborg. Jag tycker den uppgiften låter lite väl mastig. Men så säger i alla fall en källa.

Med tanke på hur situationen ser ut på lokförarsidan hos Veoila (man nyanställer och hyr in personal) så blir slutsatsen att det är tågvärdarna man offrar. Lokförarna lär ändå inte komma helt undan försämringar. Flera åkstationer planeras att stängas. Det leder till otrevliga omflyttningar av personalen.

Tåg kommer naturligtvis att ställas in. Det har jag skrivit om tidigare, och på den punkten måste jag erkänna att jag har en viss förståelse. Detsamma borde gälla Arriva, som kör pågatågen. Jag har inte samma insyn där. Men jag vet att dessa besparingsplaner är beordrade av Skånetrafiken och riktar sej till samtliga operatörer.

Anledningen är förstås Skånetrafikens katastrofala ekonomi. Bolaget gick med 135 miljoner kronor i förlust 2011. Man skyller siffrorna på så mycket. Resandet har inte ökat lika mycket som man väntat sej och biljettintäkterna har gått ned. Ja, det var ju synnerligen förvånande, med tanke på att man slopat möjligheten att köpa biljett ombord… Men detta är naturligtvis bara undanflykter, för att skylla över sitt eget gigantiska misslyckande.

Hela cirkusen började när de allierade länstrafikbolagen i södra Sverige, med just Skånetrafiken i spetsen, beslutade att frånta SJ ansvaret för Öresundstågstrafiken och istället ge det till DSBFirst. Vi vet hur det gick. Danskarna lämnade arenan och kvar stod länstrafikbolagen med byxorna nere. De tvingades till en ny, snabb upphandling. Men den blev inte bara ny och snabb. Den blev också extremt kostsam.

Tyvärr är det nu mina kamrater ombord på tågen som får betala priset av denna undermåliga upphandling. De som slitit i ur och skur. Kämpat lojalt i ständig motvind. Hållit vacker min trots alla dumheter som beordrats uppifrån. Nu är det inte Veolia jag lastar för detta misslyckande. De gör bara vad de tvingas till. Det är Skånetrafiken som borde rannsaka sej själva. Där borde ansvariga direktörer ställas till svars. Men kommer det att ske? Skulle inte tro det…

2 thoughts on “Mina kamrater får betala priset

  1. Det är skrämmande nog inte den första upphandlingen som inte funkat.

    Tågvärdarna på Pågatågen fick rivas upp helt efter bara två år, man la ut färdtjänstcentralen i Baltikum så att Taxibilarna körde vilse på Österlen, Ambulansen, DSB First, Taxibil Syd och nu vill man ändra på det man redan beställt av både Veolia och Arriva.

    Är det kompetensen som brister hos dom som gör upphandlingar eller är det kanske något grundläggande fel i systemet med upphandling?

    Min undran är om inte kostnaderna i själva verket ökar. Det kostar för förvaltningarna att göra dom, det kostar för bolagen att göra dom vilket måste hämtas in från kunderna sen – dvs i slutändan skattepengar. Skattepengarna som man från början ville låta bli att slösa med.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s