Pendlarna blir besvikna

Om ett år återinvigs den så kallade Emmabodabanan mellan Karlskrona och Emmaboda. Trafiken har då varit avstängd i 18 månader. Upprustningen av den drygt fem mil långa banan har kostat närmare en miljard (!) kronor och innebär bland annat att sträckan utrustas med fjärrblockering och ny kontaktledning. Dessutom byggs flertalet av de minsta och farligaste järnvägsövergångarna bort.

Det är vackert så. Det råder inga som helst tvivel om att en upprustning var befogad. Banan har varit i riktigt dåligt skick. Senast jag själv körde tåg på sträckan var i juni 2007. Då var hastigheten så låg som 65 på vissa ställen. Det jag ifrågasätter är nivån man valt att lägga sej på. Och den kostnad som detta medför. Banan rustas till exempel för att möjligöra tågfärder i 160 kilometer i timmen. Detta trots att det inom överskådlig tid inte kommer att gå några tåg på banan som får framföras snabbare än i 140.

Dessutom tror jag att många karlskronabor kommer att bli besvikna när banan åter öppnas. Jag har själv bekanta som pendlar på sträckan och som ser fram emot att kunna åka direkttåg till Växjö och Kalmar. Så kommer det inte att bli. Det kommer inte heller att bli Öresundståg som trafikerar sträckan, inte ens i enstaka avgångar. Blekingarna och smålänningarna får nöja sej med gamla pågatåg från Skåne. Visserligen uppfräschade, men ändå.

Turtätheten ökar dock markant. Det är bra. Det blir timmestrafik till Emmaboda. Men där är det stopp. Pendlarna som ska vidare tvingas byta tåg. Tidsbesparingen som upprustningen innebär går förlorad i väntetid i Emmaboda. På sikt är det tänkt att tågen från Karlskrona ska gå vidare mot Kalmar. Men det innebär att en mötesstation först måste byggas i Trekanten. En sån satsning ligger minst tre år framåt i tiden.

Sen till en annan sak: idag framförs i princip inga godståg på banan. Det har det inte gjort sen 1992, om jag minns rätt. Ändå har det varje gång banan varit nedläggningshotad talats om satsningar på godstrafiken. Det har varit fisktransporter och Gud vet allt som varit så nääära att dra igång. Sanningen är att det enbart varit ett politiskt spel för att rädda banan. Idag finns inga konkreta planer på godstrafik. Bara framtida förhoppningar om ”motorvägar till sjöss”. Detta trots att spåret ut till Verkö faktiskt rustas upp. Det är verkligen en paradox. Hur Karlskrona kommun fått EU att bekosta den delen begriper jag inte.

Annonser

3 thoughts on “Pendlarna blir besvikna

  1. Att man rustade upp banan så att man kan framföra tågen i 160 km/tim är väl ganska lämpligt. Att rusta upp banan efter vilka tåg som kommer gå där hade varit riktigt galet kan jag tycka eftersom fordon kan variera med tiden. Visserligen går X11 idag enbart i en hastighet av 140 km/tim men faktum är att det diskuteras att rusta dessa så att de kan klara 160 km/tim, åtminstone finns de tankarna hos kronoberg.

    Men däremot är jag osäker på om det behövs ett mötesspår i Trekanten för att du ska kunna köra tåg Karlskrona-Emmaboda-Kalmar utan byte. Personligen kan jag dock tycka att det hade varit bättre att trafikera Karlskrona-Emmaboda-Växjö eftersom både Kalmar och Karlskrona redan idag har varannan timmes-trafik med kustbussen linje 500… visserligen går den inte via Emmaboda utan utmed E22.

    • Med exemplet ”Sth 160” ville jag bara ge en bild av att man kanske slagit på lite väl stort med upprustningen. Känner också att direkttåg till Växjö vore att föredra framför tåg till Kalmar. Vet inte varför inte det gått att få till. Kanske för trångt på banan mellan Emmaboda och Växjö?

      • Jag tog mig en liten funderare – nog är väl banan ganska krokig – och så gick jag in på Wikipedia och fann följande citat: Redan 1988 års norm från statliga Banverket medgav endast att lutningsbara tågsätt (kategori S) fick köra teoretiskt sett 15% snabbare i kurvorna än konventionella tågsätt med spårvänliga boggier (katagori B). Pågatågen har inte aktiv lutning så klart.
        Vi får väl se vad som händer. (Ett litet skämt)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s