Rapportskrivning á 1952

Arbetsgivarna runt om i landet vill gärna att vi skriver rapporter. Ju fler, desto bättre. Det brukar tjatas om det vid varje fortbildningstillfälle. Själv tillhör jag nog de sämsta rapportskrivarna. Men några stycken har jag lämnat in under årens lopp. En avvikelserapport blir ofta väldigt formell och tråkigt skriven. Jag vet inte om det var bättre på den fronten förr, men en rapport som valsat runt i lokförarkåren, förmodligen sedan den skrevs 1952 (!), är den som ni ser här bredvid. Första gången jag läste den var på glasväggen utanför lokledarens rum på TGOJ. Då skrattade jag så att jag nästan grät. Nu snurrar den åter runt, denna gång på internet. Denne gamle kollega visste hur man ska uttrycka sej! Så här skriver han, bland annat:

Tåg 3775 den 26.2.52 Fordon litt Dk 432.

Händelsen tillgick sålunda: Tåg 3775 och renen färdades i samma riktning på samma spår, båda ovetandes om varandra, från Håk mot Lin (Håmåjokk mot Linaälv). Så snart renen iakttogs företogs full bromsning i syfte att få tågets hastighet att bliva lika med renens, eller mindre. Under inväntan härpå förminskades ändock avståndet till renen oupphörligt. Då biträdet H.H Larsson bedömde saken så att en omkörning var oundviklig grep denne signallinan och gav signalen ”flyglarm” med tanke att renen då skulle gömma sig i den närbelägna skogen. Denna signal missuppfattades av den unga renen, vilken i stället för att taga ett enda räddade steg åt höger tog två ödesdigra steg åt vänster med påföljd att renen kom mitt framför loket i det ögonblick då omkörning icke med några medel stod att förhindra. Den beräknade omkörningen blev istället en överkörning.

1 thought on “Rapportskrivning á 1952

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s