En positiv kris?

Skånetrafiken hade möte för några dagar sen. Man kan nog kalla det för krismöte. Jag har inte läst vad som kom ut av detta möte i någon tidning. Vi vet ändå vad mötet handlade om. På agendan stod Skånetrafikens katastrofala ekonomi, orsakad av en ännu mer katastrofal upphandling av Öresundstågstrafiken. Bara under 2011 gick det skånska länstrafikbolaget back med 135 miljoner kronor.

Nu står kraftiga neddragningar för dörren. Dessa neddragningar behöver inte enbart vara av ondo. Det finns sannerligen saker att skära i. Att dra ned på antalet tågvärdar tror jag inte ett dugg på. Såna påhitt brukar bara sluta med en ännu högre nota i form av tjuvåkning, ökad skadegörelse och en större känsla av otrygghet hos resenärerna.

Nej, det är förstås antalet tåg man måste dra ned på. Det är här de verkligt stora summorna finns att spara. Men vilken prestigeförlust detta blir för Skånetrafiken. Man har ökat trafiken något enormt de senaste tio åren. Slagits för sin trafikeringsrätt, sina tåglägen och sina bidrag till nya vagnar. Men nån gång för ett par år sen passerade man en gräns. Åtminstone om ni frågar mej. Det går idag mångt fler tåg än vad det finns behov av. Jag menar, halvtimmestrafik mellan Hässleholm och Helsingborg? Timmestrafik (i princip) på Blekinge Kustbana under helgerna? Halvtimmestrafik hela trafikdygnet mellan Malmö och Ystad? Det finns flera exempel. Jag säger bara: lägg av. Och lägg ned.

I den vackraste av världar vore det förstås önskvärt att tågen gick hela tiden. Femminuterstrafik på alla banor vore perfekt. Men praktiskt fungerar det ju inte. Och vem ska betala kalaset? Det får liksom finnas nån gräns för vad folk har rätt att kräva.

Nej, Skånetrafiken borde inte ha några bekymmer att lösa sina ekonomiska problem. Som en ytterligare effekt av indragningar av tåg, så minskar belastningen på vissa banor. Plötsligt finns det kanske lite luft i grafen igen. Det bättrar på förutsättningarna att komma fram i tid för de tåg som blir kvar.

På personalsidan tror jag inte heller att det behöver bli några massuppsägningar. Det är möjligt att det kan bli lite knivigare för nyexaminerade lokförare att få jobb i södra Sverige de närmaste åren. I övrigt tror jag att Arriva och Veolia kan lösa sin övertalighet på naturlig väg, som det brukar heta.

5 tankar på “En positiv kris?

  1. På trafikeringssidan håller jag fullständigt med dig. Jag tror inte det kan vara ett dugg lönsamt att köra halvtimmestrafik Hässleholm-Helsingborg på helgerna(tveksamt ens om det är lönsamt på vardagarna). Däremot hade det kanske kunnat vara lönsamt om man ändrade i trafikeringen så att förstärkningstågen inte gjorde uppehåll mellan Åstorp-Helsingborg exempelvis för att på det sättet få ner restiden en aning… detta hade visserligen fått den konsekvensen att endast 1 tåg per riktning & timme hade gjort uppehåll mellan Åstorp-Helsingborg och det hade nog vållat en hel del diskussioner.

    Sedan kan vi nämna trafiken på Ystadbanan. Hur lönsamt kan det vara att under HELA trafikdygnet köra med halvtimmestrafik på sträckan Malmö-Ystad?

    Sedan har vi förstärkningstågen mellan Älmhult-Köpenhamn… Är det verkligen lönsamt med dessa tåg?

    Nej, jag föreslår följande förändringar:
    * Halvtimmestrafiken Helsingborg-Hässleholm försvinner på helgerna
    * Halvtimmestrafiken på sträckan Malmö-Ystad försvinner och går endast under rusningstrafik
    * Slopandet av förstärkningstågen Älmhult-Köpenhamn eller åtminstone utreda om det finns behov av det.

    Däremot måste jag påpeka att den utökade trafiken på Blekinge kustbana inte drabbar Skånetrafiken fullt lika mycket eftersom Skånetrafiken endast betalar för merkostnaden fram till Blekinge-gränsen där sedan Blekingetrafiken går in för den övriga delen, de utökade avgångar som idag finns på helgera är ju faktiskt bara en förlängning av trafik som annars hade vänt i Kristianstad. Resandet har dessutom varit mycket god på helgerna sedan dessa utökade avgångar tillkom.

    Däremot så hade jag kanske sett en viss indragning av trafiken under lördagar och söndagar då den utökade trafiken kommer igång lite för tidigt enligt mitt tycke och går dessutom lite olika beroende på om det är lördag eller söndag, den indragning man hade gjort hade man kunnat lägga på 1 tur till på kvällarna. Innan BKB stängdes Karlshamn-Karlskrona gick sista tåget från Karlskrona redan 21.38 såväl vardag som helg vilket jag tycker är i det tidigaste laget(åtminstone om det är en fredag & lördag).

  2. Du slår huvudet på spiken som vanligt. Behåll tågvärdarna, sätt dubbla sådan på vissa avgångar och tider med högre risk och dra ner på antalet tåg istället, speciellt på helger.

  3. Ja , dåligt går det hahaha Spånetrafiken hade räknat med en resande ökning på hela 15% ( de måste haft riktigt våta drömmar ) men det blev bara 8% ökning och nu får tågvärdarna ta smällen medans det fina folket på spånetrafiken får fortsätta sina uppdrag i sitt stora fina onödiga kontor i Västra Hamnen i Malmö, hmm hade det inte varit smartare att flytta kontoret och minska utgifterna , kan bara drömma om vad det kontoret kostar att hyra om året.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s