966 svek aldrig

Sveriges järnvägsmuseum har bestämt sej: det är Ma-lok 966 man önskar bevara för eftervärlden. I mina öron låter det som ett utmärkt val. Denna maskin, tillsammans med 965, är det lok som jag kört överlägset flest gånger på TGOJ. Vet inte hur många gånger jag klargjort detta lok, växlat ut henne från uppställningsspåren i Skandiahamnen och kopplat på containervagnarna till Helsingborg. Otaliga är gångerna jag nervöst bitit på naglarna när jag närmat mej Båstad regniga nätter i oktober. Men 966 svek aldrig. Hon tuggade sej upp för åsen utan minsta problem.

Loket är det näst sist byggda av Ma-loken. Bara 967 är nyare. Båda loken levererades till SJ 1960, men 967 har stått avställd som reservdelslok i Eskilstuna i några år. 966, däremot, var i drift fram tills för bara en månad sen. Den 28 februari drog hon sin sista kopparpendel, och fick äntligen vila efter 52 års hårt slit.

Man kan förstås invända att järnvägsmuseet borde bevarat något av de ursprungliga TGOJ-loken istället. För mej spelar inte det nån större roll. Är tämligen säker på att ett av dessa lok så småningom hamnar hos GBBJ i Grängesberg. Så var tanken på TGOJs tid, jag hoppas det ”löftet” fortfarande gäller.

Annonser

2 thoughts on “966 svek aldrig

  1. 966-an – Gävle är en trevlig stad. Jag växte upp och lekte där 966-an ställs upp. Du får köra dit och hälsa på. Missa inte turbåten ut i skärgården och kör gamla Riksettan till Furuviksparken med barnen också.

    • Har länge velat besöka järnvägsmuseum, men det har aldrig blivit av. Ligger ju inte nästgårds, precis… Får försöka hinna med en sväng norrut i sommar kanske.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s