Grattis, GC-kollegor!

Komprimerad tjänst införs nu även på Green Cargo. Det som för bara ett drygt år sen var totalt omöjligt, stred mot arbetstidsbestämmelserna och dessutom var en fara för den personliga hälsan, genomförs alltså nu. Jag kan bara gratulera mina kollegor på GC.

Jag har själv arbetat på detta sätt i fem år och har under denna tid inte varit sjukskriven en enda dag. Har man möjligheten att vara hemifrån i en vecka, så är detta sätt att arbeta en fantastisk förmån. Man har semester varannan vecka. Man har gott om tid att ladda om batterierna.

Faktum är att jag  nuförtiden aldrig är så hysteriskt trött som jag kunde vara tidigare. Sömnig, javisst. Men den där genombrutala tröttheten som kommer efter veckor av skiftesarbete och tidiga morgonar och nattslit, ja den förekommer inte längre.

Visst kan jag ibland jobba många timmar under min arbetsvecka. Inte tal om annat. Men jag jobbar och jag sover. Jag gör inte så mycket annat. Behöver inte tänka på ungarna som ska till skolan eller ogräset som ska rensas ur rabatterna.

Det Green Cargo nu gör är att man inför en så kallad bemanningspool. Lokförarna arbetar som vanligt på sin hemstation, varannan vecka, men kan när som helst bli utlånade till en annan ort där behov finnes. Jag vet att denna tanke föddes av TGOJs fack när bolaget införlivades i Green Cargo för ett drygt år sen. Kul att den nu blir verklighet.

Jag kan bara rekommendera mina kollegor att söka till den här poolen. Jag tror inte ni kommer att ångra er.

4 tankar på “Grattis, GC-kollegor!

  1. Nåja, tanken på en bemanningspool föddes långt innan något integrerande av dotterbolag var påtänkt, även om det tillkom vissa högljudda grupper i samband med detta.

    I praktiken har det dessutom inom Green Cargo förekommit en hel del lånande av personal mellan olika orter och olika varianter av komprimerad tjänstgöring. Nota bene också att Green Cargo avser att låta den här poolen vara för flera personalkategorier, inte bara lokförare. Vi har ju t ex en del växlare som är väääldigt vittberesta. Fasen vet om de inte på sätt och vis har mer lokalkännedom än en lokförare -att kunna 30-40 lokala produktionsupplägg och platser är en del att hålla i huvudet, och du har ingen linjebok med dig att använda som fusklapp om det behövs.

    Att det har tagit tid att få fram ramarna för en bemanningspool tycker jag bara är sunt, istället för att köra ”ring så spelar vi”-modellen och tycka att alla problem kan väl lösas i operativt läge. Att skicka iväg ett gäng poolpersonal från A för att hjälpa B skall ju helst inte leda till personalbrist i A, t ex. Det finns också en fara att man i och med en pool permanentar krislägen -istället för att se till att man har rätt resurser för en viss produktion, kör man vidare med en brist och hoppas på att kunna täcka upp den med poolpersonal. Det är inte ett långsiktigt hållbart sätt att arbeta på och inte heller ett sätt som ger en tydlig koppling mellan resurser, uppdrag, kostnader och intäkter. För övrigt, om ens fackliga företrädare inte är försiktiga med förändringar i arbetstidsregler och andra avtalsfrågor, undrar jag vad man i så fall skall med dom till?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s