Bloggen avslöjar: SJ lägger ned

Satt på X2000 från Hässleholm till Göteborg idag och noterade hur glest besatt tåget var. Funderade över hur länge dessa tåg skulle få fortsätta gå. Och nu vet jag svaret: i april lägger SJ ned trafiken på västkustbanan. Det kan bloggen härmed avslöja. Klockan 16 idag blir uppgifterna offentliga.

SJ klarade alltså inte konkurrensen från den skattesubventionerade trafiken som länstrafikbolagen bedriver längs linjen. Det var inte oväntat. Nu försämras utbudet radikalt längs västkustbanan och resenärerna är hänvisade till Öresundstågen, rena pendeltåg i mina ögon.

Var det så det var tänkt när tågtrafiken avreglerades och SJ började styckas upp? Att konkurrensen skulle minska och utbudet bli sämre? Vart är transportpolitiken i det här landet på väg egentligen? Jag bara undrar.

7 tankar på “Bloggen avslöjar: SJ lägger ned

  1. Piss, Skit och vademecum….Har ju åkt några gånger och måste säga att SJ sköter sig strålande, bra service och trevligt bemötande, deras konkurrenter däremot, som kallar sina resenärer för kunder (men inte lever upp till de krav som en kund kan ställa på en leverantör), har jag mycket lite övers för. Kan bara beklaga!!!

    • Samma här. Jag åker pass då och då hela vägen Malmö-Göteborg eller omvänt.
      På Öresundstågen blir det drygt 3 hemska timmar på ”träbänk” med många uppehåll och därmed allmän stökighet vid alla dessa, ingen rogivande resa precis.
      Öresundstågen skall bara gå som lokaltåg med max 30 min resa.
      Allt utöver detta blir en plåga.

  2. Mycket tråkigt, men föga förvånande…
    Då lär väl SJ Malmö få göra sig av med folk, ja även Göteborg för den delen misstänker jag..

    • Det kan vi nog räkna med. Tänk så ironiskt att avskaffandet av monopolet endast ledde till att ett nytt skapades. Undrar om det var några inom branschen som hade insett det? Svar: JA, majoriteten! Men det är skönt att vi ska uppfinna hjulet gång efter gång i det här jävla landet! England misslyckades, Nya Zeeland misslyckades. Men Svedala med den enorma mängden av drygt 9,4 miljoner invånare, mindre än enbart London ink förorter, ska naturligtvis visa stora världen hur det ska gå till! Att man inte spyr!

  3. Nu ska vi vara positiva… 🙂
    Att SJ lämnar öppnar ju för andra aktörer att komma in.

    Tyvärr finns nog inte marknadsförutsättningarna för detta. Att konkurrera med skattesubventionerad trafik på strikt kommersiella villkor är inte rättvist. Det rättvisa vore att förbjuda skattesubventionerad trafik när det finns kommersiella aktörer som vill köra. Alltså på samma sätt som det fungerar när Trafikverket upphandlar trafik, tex flygen till Norrlands inland. Upphandlingen till Arvidsjaur avbryts nu sedan NextJet meddelat att de vill flyga sträckan på kommersiella villkor.

  4. Förmodligen är detta ingen nyhet idag men vad jag hört ska SJ tillbaka 2013 eller 2014 på västkustbanan och då ska de försöka satsa på att försöka få så pass många tåglägen att de kan köra upp emot 10 dubbelturer om jag har fattat saken rätt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s