In i dimman!

Det finns nätter som inte är roliga. Den här natten var en sån. Det började redan igår kväll. Ringde som vanligt efter Valentin, Cargonets egen hovleverantör av taxitjänster. Dimman slog emot mej redan när jag kom utanför lägenheten i Göteborg. Detta blir inte roligt, tänkte jag. Så rätt jag skulle få.

För det första hittade jag knappt loket i dimman. När jag väl fått liv i maskinen så tvingades jag sicksacka mej fram på lokstationen. Backa. Lägga om en växel. Köra fram igen. Det stod en massa andra lok  i vägen. Begärde tågväg till Gbco. Stannade som vanligt vid dvärgsignalen som visade snett höger och inväntade ”framåt” från växlingspersonalen. Gick ju inte att se ett jota. Sikten var max tio meter. Jag överdriver inte nu.

Till slut uppenbarar sej en figur och visar ”framåt” med sin lampa. Rullar in och får vagnarna påkopplade. Bromsprovar och får grönt i signalen. Men nu är tingens ordning så ordnade att det inte bara är att gasa på mot Trelleborg. Bangårdarna är nämligen konstruerade på ett sådant sätt att det krävs en rundgång med loket för att kunna komma ut på västkustbanan för vidare färd söderut.

Denna rundgång brukar göras på Sävenäs rangerbangård. Jag har jobbat ganska mycket i Göteborg, men jag har ändå inte varit speciellt många gånger på Sävenäs. Och vad händer denna natt? Jo, naturligtvis tar man in mej på ett spår – utan ATC – som jag aldrig i hela mitt liv satt min fot på innan. Får krypköra i den otäcka dimman för att inte åka förbi nån stoppsignal. Kopplar av loket och ska sedan åka runt med det för att koppla på i andra änden av tåget. Samma procedur igen. Sakta, sakta. Tid tar det. Han på ställverket ringer till och med upp och undrar vad som står på. ”Se för Guds skull upp nu så du inte krockar med dina egna vagnar” säger han.

Så klart att jag inte gör, tänker jag. Lik förbaskat får jag nästan nödbromsa loket. Plötsligt står det 1000 ton tåg med diverse syror och gas och ammoniak och lite annan mumma bara några meter framför nosen på mej.

Hur ska detta gå?!? Jag har inte ens lämnat Göteborg ännu och huvudvärken börjar redan komma smygande?

Kommer iväg några minuter för sent, men upptäcker till min stora förtjusning på föraruppgiften att jag har 110 kilometer i timmen på tåget, istället för de vanliga 100. Alltid nåt, som han sa som såg Åmål. (Hej Bruno!). Den lilla förseningen var alltså snart inkörd.

Rullar genom Lisebergstunneln. Där är det i alla fall ingen dimma… Drar på med El16 2208. 50…60…70…80. Kommer ut ur tunneln. Oh, my God…kunde det blir värre?! Tydligen. Som att köra in i en vägg. Nu kommer linjekännedomen som man byggt upp under alla år till stor nytta. Gäller att hinna dra av pådraget, stänga av ventilatorerna och trycka ur brytaren i skyddssektionerna.

Blir lite imponerad av mej själv, faktiskt. Trots att jag inte ser nånting sitter det i ryggmärgen. Lyckas parera samtliga skyddssektioner på vägen söderut.

Annars är det tur att ATC finns. På vissa signaler går det knappt att läsa beteckningen på grund av dimman. I sista mellanblocksignalen innan Eldsberga får jag grön blink. Stopp i nästa signal, alltså. Får smyga fram för att inte riskera att kana förbi.

Sedan bär det iväg upp mot Markaryd. Man kunde ju tänka sej att dimman skulle släppa när man lämnar kuststråket. Men icke. Blir till att tuta som en galning vid de många järnvägsövergångarna. Sikten är fortfarande lika med noll.

Väl framme i Malmö hänger jag av större delen av tåget. Tvingas ta en huvudvärkstablett. Jag ankommer Trelleborg några minuter före tidtabellen. Skönt. Nu väntar bara två timmar i bilen. I samma jäkla dimma…

5 thoughts on “In i dimman!

  1. Tack för den storyn. Häftigt att läsa och troligen säkrare att hålla sig till spåren än motorvägen. Min grabb fick hämta blod i Göterborg och köra blod till Lund i sånt väder när 60 bilar hade krockat i dimman för några år sedan. Väderrapporten hade ju rätt igår också. Ha det bra. / hampus60

  2. Jadu,det var verkligen ingen trevlig natt.

    Själv så jobbade jag kväll på elefanterna från fredag till måndag och dimman var kompakt de tre första nätterna.
    Jag bytte ju jobb för att jag ville ha det bra och inte stressa så då tänkte jag att dimman skulle bara hjälpa mig med detta. Då jag knappt ens såg torkarbladet så lutade jag mig tillbaks och började mysa med min gamle vän ATC:n. Dock så insåg jag snart att det var väldigt läskigt att åka i 180 utan någon sikt,för helt plötsligt så small det till i hytten.
    Termosen och mackorna for i golvet,telefonerna lika så. Jag själv höll nästan på att försvinna ner under förarbordet och mina nerver tog ledigt för den kvällen. Efter att jag samlat ihop mig så insåg jag hör och häpna att spåret svängde!! Detta var jag definitivt inte beredd på i dimman…….

    Det blev inte bättre av att när jag började närma mig Bromölla så ser jag att en del av banvallen är alldeles röd. Även ett träd i närheten verkade helt sprutmålat med blod.
    Då jag tyckte mig se ett kadaver vid spåret så ringde jag direkt in det till Fjtkl och bad dom skicka ut någon för att sanera det,det ligger ju för fasen hus där i närheten.
    På lördagskvällen var det likadant,kadaver i spåret och blod överallt. Jag ringde återigen upp fjärren och skällde på dom för att de inte varit ute och sanerat,jag hade ju till och med lämnat stolpnummer och allt.
    På söndagen så skulle jag dock börja med att köra mot Bromölla innan mörkret och dimman hann lägga sig. Spänd så väntade jag på att få passera slaktplatsen. Snacka om att jag blev snopen när jag kom fram. Där fanns inget kadaver och inget blod. Där fanns dock en röd klätterväxt som spritt sig ut över spåret och uppför ett träd. I dagsljus så kan jag verkligen inte förstå att jag trott att det var något annat,snacka om att jag kände mig dum efter att ha ringt och skällt och jävlats……….

    Så dimman lurade mig verkligen,men efter tre nätter utan sikt så kändes det nästan lite läskigt att att se igen,det går ju så fort…….

    Men nu har jag inte mer tid med detta,nu måste jag ringa och skälla på fjärren för att dom har röda klätterväxter i spårområdet, man kan ju bli lurad 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s