Vilken upptäckt!

Det är ungefär 30 år sedan nu. Det var då de där helsvarta bakgrundsskärmarna på signaler och vägskyddsanläggningar började bytas ut. De ersattes med liknande, fast med reflexkanter. Anledningen var förstås att de skulle synas bättre. Detta var på tiden före ATC och det berättas om en lokförare som en natt körde förbi en släckt signal och orsakade en olycka.

Under min tid som lokförare har jag aldrig stött på den här typen av helsvarta bakgrundsskärmar. Döm därför av min förvåning när jag under en promenad i Trelleborg stötte på just en sådan järnvägsövergång. Visserligen vid ett industrispår, men ändå. Spåret var inte rostigt, så det måste användas relativt ofta.

Jag forskade lite i detta med reflexkanterna och i Järnvägshistoriskt forum fick jag lite fakta. När det gäller statens spåranläggningar så finns en lag som kräver reflexkanter på signaler och vägskyddsanläggningar. Dessa regler gäller tydligen inte andra spårinnehavare. Det känns ju lite märkligt.

Järnvägsövergångar med bommar och endast en röd blinkande lampa kan man fortfarande se på enstaka ställen. Dessa bakgrundsskärmar saknar reflexkant. Här anses det dock vara OK. Förmodligen eftersom det alltid finns bommar vid dessa övergångar.

Denna typ av vägskyddsanläggning, med bommar och en röd blinkande lampa, fick sättas upp så sent som till utgången av 2010. De anläggningar som nu finns måste vara ersatta av modernare varianter senast 2020.

3 thoughts on “Vilken upptäckt!

  1. Hej! Tack för kommentaren i min blogg! Vad lustigt att vi har samma ”kloka ord” på våra bloggar om ljuset i tunneln! Kul att det finns fler bloggande lokförare 🙂 Jag skriver inte bara om tåg i min blogg dock, utan mest om sådant som händer i min vardag.

    Det här var en intressant historielektion! Men jag hänger inte riktigt med på om det är signalerna för bilar eller för tåg som måste ha reflexkanter. För på bilden är det ju en signal för bilar.

    Ha det fint!
    /Zandra

Kommentera

