Kafferast i Sveg

Första året som lokförare på inlandsbanan. Van från SJ att jaga sekunder. Rullar in i Sveg för möte. Ska ha körtillstånd av tågklareraren. Redan tio minuter sen. Ingen stins i sikte. Det var ju märkligt.

Ringer tågex. Inget svar. Småspringer över spåren. Ingen tågklarerare på expeditionen. Var är han? Hör nån som visslar från köket. Kollar. Där står stinsen och brygger kaffe. Jaha, ska vi åka eller? ”Nja, vi får väl ha lite kaffe först?” Men vi är ju redan tio minuter sena, invänder jag. Tkl tittar på sin klocka. ”Jaså, det är så pass…” Sen tillägger han: ”Äsch, det hinns nog med”.

Så vi dricker kaffe. Stinsen har suttit själv hela dagen och behöver nog nån att snacka lite med. Till slut får jag mitt körtillstånd och kan fortsätta mot Östersund. Vad tågklareraren vet men inte jag är att tåget ändå kommer att vara i rätt tid vid sin slutstation. Så goda är nämligen gångtiderna.

Detta var första gången jag stressade på inlandsbanan. Och den sista.

3 thoughts on “Kafferast i Sveg

  1. Citat: ”Året hann bli 2011. Månaden juli. Då insåg även jag att det var lika bra att skaffa en blogg.”
    Det gjorde Du rätt i. Trevligt titta in hos Dig ibland, kanske dagligen också eftersom Du är flitig och din laptop är säkert ett fint sällskap för en kille som kör godståg. Det verkar ju bli lite tid över ibland. Du kan väl skicka en hälsning till den här bloggaren också. Trevlig att hälsa på och svarar artigt dessutom. http://drak.bloggagratis.se/2011/09/11/6216926-helsingborgsresan-med-nassjo-jarnvagsmuseum/
    Du kan få lite huvudbry från mig också. Spara ner sidan!
    Mata in Din egen dag på BB och se om Du fixar det. Redigeras med visa källa / Redigera med antekningar. Jag tycker det är kul med HTML-redigering. Hampus60.
    http://blogg.passagen.se/osbydata/

Kommentera

