Alltid redo – för rälsbusskörning

Y6, Y7 och Y8. En för många obegriplig kombination av tecken. Men de  flesta av oss järnvägare vet vad det handlar om. Nämligen olika varianter av den klassiska svenska rälsbussen. Denna rundnosade skönhet som gjorde tapper tjänst i statens namn i så många år. Redan på 50-talet kom de första. Först i slutet av 1980-talet hade de sista vagnarna gjort sitt, på linjen Ulricehamn-Sjötofta.

Själv började jag på SJ för sent för att hinna få köra de gulorangea rälsbussarna som betytt så mycket för det här landet. Ja, faktum är att rälsbussens intåg räddade många svenska järnvägslinjer undan nedläggning, när den personalkrävande ångloksdriften upphörde.

Jag är uppväxt med de här rälsbussarna, precis som så många andra. Överallt rullade de fram, från norr till söder. Det var då drömmen om lokföraryrket föddes. Jag har alltid velat köra de här motorvagnarna. Och en dag fick jag chansen. Genom museiföreningen i Kristianstad fick jag typutbildning på Y6, Y7 och Y8.

De senaste åren har jag inte hunnit köra så mycket. Tiden har helt enkelt inte räckt till. Men imorgon får jag åter chansen. Det handlar om att transportera scouter från Kristianstad till det stora lägret i Rinkaby. En viktig uppgift. Och en ännu viktigare inkomst för museiföreningen. Så jädra kul det ska bli att ratta Y7 igen!

Annonser

1 thought on “Alltid redo – för rälsbusskörning

  1. Jag kommer inte nu ihåg vilket Y det var, men enda gången jag fått köra en av dessa orangea rälsbussar var på utbildningen till lokförare, när vi var ute och övade spärrfärd (vagnuttagning då).

    När man kom upp i 70 vaggade och gungade den kraftigt från sida till sida när man körde, det var en lustig upplevelse.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s